Muziek,  Muziek en Audio,  Vinyl Albums,  Vinyl LP - Audiophile HQ

Michael Jackson – Thriller Ultradisc 1 Step Vinyl

GEMASTERD VANAF DE ORIGINELE ANALOGE MASTERBANDEN VOOR SUPERIEURE GELUID EN BEPERKT TOT 40.000 GENUMMERDE KOPIEËN
Bron: 1/2″ / 30 IPS analoge master naar DSD 256 naar analoge console naar draaibank
De onschatbare impact en baanbrekende betekenis van het best verkochte album aller tijden – Michael Jackson's Thriller – in perspectief plaatsen is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Hoewel Thriller aanspraak maakt op verbijsterende statistieken die dienen als herinnering aan hoe alomtegenwoordig en onmisbaar het blijft voor zowel muzieksnobs als informele luisteraars, is de essentie ervan altijd terug te voeren op de grootsheid, kracht en reikwijdte van de muziek. Nu, terwijl het zijn 40e verjaardag viert, de plaat die pop opnieuw heeft uitgevonden; verenigd publiek; vooruitgang geboekt in de richting van rassengelijkheid; vestigde de video als een artistiek en commercieel formaat; en leerde de wereld dansen klinkt zelfs nog stimulerender dan tijdens de komst van de Walkman.
Wanna Be Startin' Somethin'Baby Be MineThe Girl Is MineThrillerBeat ItBillie JeanHuman NatureP.Y.T. (Pretty Young Thing)The Lady in My Life
Gemasterd van de originele analoge mastertapes, geperst bij RTI en gelimiteerd tot 40.000 genummerde exemplaren, doet Mobile Fidelity's UltraDisc One-Step 180g 33-RPM LP-set voor Thriller wat Jackson's onvergetelijke optreden in de “Motown 25” tv-special in 1983 deed voor zijn carrière : Het maakt de muziek persoonlijk, menselijk, wenselijk, herkenbaar, fantasierijk – de definitie van cool. Deze buitengewone heruitgave doet dit door de nummers op levensechte wijze te presenteren, met laserfocus op de grondbeginselen in te gaan en de schittering van de productie, arrangementen en zang te vergroten op een manier die iedereen Thriller laat ervaren alsof hij het album voor het eerst hoort. .
De LP-set van 180 gram van Mobile Fidelity overtreft de klanken van eerdere heruitgaven en persingen en heft eerdere beperkingen op en biedt een heldere, dynamische kijk op een mijlpaal die door elke denkbare barrière is gestormd en muziek, cultuur en samenleving permanent heeft getransformeerd. De uitgestrektheid en diepte van de soundstage, het bereik van details, percussieve texturen, lucht rond de zang en het natuurlijke verval van noten komen tot uiting in realisme van demonstratieniveau.
De prachtige verpakking van de Thriller UD1S-persing past bij de selecte status van het album. De set is gehuisvest in een open slipcase en heeft een speciaal met folie gestempeld omslag en getrouw aan het origineel grafische afbeeldingen die de pracht van de opname verlichten. Auditief en visueel bestaat deze heruitgave als een curatoriaal artefact dat bedoeld is om te worden bewaard en onderzocht. Het is gemaakt voor veeleisende luisteraars die geluidskwaliteit en -productie op prijs stellen en die zich volledig willen onderdompelen in alles wat met het album te maken heeft.
Aangezien geen enkel album dat in de afgelopen vier decennia is uitgebracht de omvang van Thriller benadert, blijft alles erop belangrijk. Cijfers – zelfs de “40” gekoppeld aan zijn jubileum – vertellen niet eens het halve verhaal. Van de kaskraker uit 1982 zijn in de VS meer dan 34 miljoen exemplaren verkocht; wereldwijd zijn er meer dan 70 miljoen exemplaren van verkocht. Thriller domineerde de Grammy Awards van 1984, won een recordaantal van acht trofeeën en won elke grote categorie. Het herhaalde de prestatie bij de American Music Awards. Zeven van de negen nummers zijn uitgebracht als singles; elk stond in de Top 10. Misschien wel het meest verbazingwekkende was dat Thriller 37 weken lang bovenaan de Top 200 Albums-hitlijst stond gedurende een periode van 59 weken. Snel vooruit 24 jaar, en het album was de best verkochte catalogustitel van 2008.
De onaantastbare lofbetuigingen van de plaat en de status in het archief zorgen voor een ander referentiekader. Thriller werd bij aankomst geprezen en stond bovenaan de uitgebreide Pazz & Jop-peiling van The Village Voice in 1983. Opgenomen in zowel de Library of Congress' National Recording Registry als de Grammy Hall of Fame, werd Thriller gerangschikt door de Rock and Roll Hall of Fame op nummer 3 op zijn definitieve 200 albums aller tijden. Rolling Stone noemde het het 12e beste album aller tijden. TIME beschouwde het als “het beste popalbum aller tijden”. The Independent noemde het “het meest inspirerende album aller tijden”.
Thriller bleek even invloedrijk als inspirerend. Het ongeëvenaarde succes, de oogverblindende stijl en de strakke architectuur veranderden elk facet van cultuur en entertainment. De echo's galmden door de hele samenleving. Thriller stapte over naar reguliere kanalen en een blank publiek met een niveau dat geen enkele zwarte muzikant in decennia (of nooit) heeft gehaald; zette MTV ertoe aan om zwarte artiesten een wijdverbreid platform te geven; verheven choreografie en dans tot kunstvormen van een hoger niveau; verbrijzelde al lang bestaande raciale grenzen; en geherconceptualiseerde muziek via een genre- en kleurenblinde mix van vlootpop, funk, disco, soul en rock, opgevoerd met filmische zwier, te grote ambitie en dynamische energie.
Het effect ervan op massa's latere artiesten kan niet genoeg worden benadrukt. Thriller opende een nieuw sterrenstelsel waarin Prince al snel wandelde. Het is hetzelfde universum waar Usher, Maxwell en Jamiroquai zich in de jaren '90 bij voegden en waar hedendaagse headliners als Beyonce, Justin Timberlake en Bruno Mars vandaag de dag omheen draaien. Hun stijlvervagende identiteiten, R&B-gewortelde fundamenten en interdisciplinaire benaderingen zijn rechtstreeks gekoppeld aan die op Thriller. Met name de eerste single van het album – “The Girl Is Mine”, een duet en co-write met Beatles-legende Paul McCartney – vatte de onwil van de plaat vast om tegemoet te komen aan een specifiek ras, generatie, klasse of stijl. Eddie Van Halen – destijds 's werelds beste rockgitarist – vervulde een vergelijkbare brugrol door de opwindende solo op “Beat It” te leveren.
Jackson, Quincy Jones en zijn bedrijf doen de rest. Laat de naald op een willekeurig nummer op Thriller vallen en het onverzadigbare verlangen om te bewegen krijgt de overhand. Dat geldt ook voor sensaties van vertrouwdheid, plezier, plezier en gevoel voor gevoel. Of het nu de ademloze, met bas beladen branie van de Moonwalking “Billie Jean” is; dia met hoornaccenten na de disco van de roddelkritiek “Wanna Be Startin' Somethin'”; opzwepende tempo van het weelderige, met pailletten versierde “P. Y. T. (Pretty Young Thing)”; zachte ballade en vloeiende vocale frasering van “Human Nature”; levendige hybride van funk-disco en horror-f

Prijs: 159.00  (klik hier voor meer informatie